30 november 2017

Bio maraton

Kan inte riktigt fatta att det är 1:a advent nu på söndag, och på fredag får barnen äntligen börja räkna ner dagarna på sina julkalendrar <3 som dom längtar!!! Sedan hoppas vi att Nissen flyttar in på fredag med men vi får väl se om han hittar tillbaka till oss i år igen ;) man vet ju aldrig....

Här rullar iallafall veckorna på för fullt så man hinner inte riktigt med i huvudet allt som händer, det har varit mycket möten på jobbet kvällstid, massor som ska hinnas med på jobbet, 3 kvällar i veckan är det träning för barnen o mig, sedan lite tandläkarbesök för barnen, förkylningar, läxor, innebandymatcher, m,m Har försökt få till lite mysig jul här hemma på den lilla tid som finns...tänk om dygnet kunde ha fler timmar ändå...


Men jag har nog aldrig gått på så många biofilmer under så kort tid som jag gjort den senaste tiden :) först var det "Paddington" med barnen o min syster, sedan såg jag "All inclusive" med 3 underbara tjejer och nu i måndags bjöd jag mannen på en datenight med Sushi och sedan smygpremiären av "Solsidan" så jag har skrattat mycket och förlängt mitt liv med många år under alla dessa 3 filmer <3 

Efter Paddington så gick vi på lyslördagen i stan med syrran och tillslut fick vi se och höra Tommy Körberg sjunga Stad i ljus samtidigt som Sundsvall tändes upp allt eftersom...supermysigt!! Dessutom var det någon som tryckte på snöknappen när han började sjunga för snön började bokstavligt talat att vräka ner <3 så julstämningen va på topp!!!



Tjejkvällen med All inclusive va välbehövligt!! En massa surr och god mat före filmen med tre underbara vänner som jag har lyckan att ha i mitt liv...såna som man kan prata med om allt :) dom är man rädd om!!!


Datenight med mannen var på tiden!! vet inte när vi va iväg själva på nåt senast...blir inte så ofta eftersom vi inte har familj på nära håll och vi vill inte lämna barnen själva allt för ofta...Nu är Celine superduktig på att vara barnvakt ibland men det blir när det är akut med tider som kör ihop sig för jobb o möten och sånt...men hon är superduktig med sina bröder <3 dessutom vill hon jobba ihop pengar nu vid jul så då är det en win win ;) Mannen och jag hade en supermysig kväll efter jobbet iallafall först mat på vårt favvo sushi ställe, sedan en liten tur på stan i väntan på att filmen skulle börja sedan fick vi skratta gott åt nya Solsidanfilmen!! Heeelt underbar!! Både humor och allvar i en salig blandning med fantastiska skådisar!! Så vi va jättenöjda med en måndagsdejt :)

 <3 Bästa stortjejen som ställer upp i vått o torrt <3

 Vad händer annars då??? Colin utvecklas i en rasande fart just nu, oj oj humör, vilja, språk och han är väldigt smart den ungen ;) haha han har dessutom så mycket bus på gång hela tiden så man har verkligen fullt upp med att passa på alla hyss som händer just nu...



Lite julkortsfotografering har det blivit, fixning av 2018 fotokalender, gjort en pepparkaksdeg, sytt en vimpelbeställning...
Vi har även hunnit med lite bakning dom senaste veckorna, det har blivit 2 nya recept: sega kanelbullesnittar och sega Saffranssnittar, sedan blev det Lussebullar såklart, gjorde en ny variant det blev lussesnurror fyllda med vaniljsmör. Saftiga och goda!! Grannarna gav dom MVG när dom va hit på middag i lördagskväll, dom hade köpt med sig lite god glögg som vi drack efter maten och då var vi ju såklart tvungna att mumsa lussebullar trots att vi va proppmätta på hemlagad pizza ;) Även barnen älskade bullarna så dom blir det nog hädanefter. (Vi drack en suuupergod alkoholfri glögg förresten, Morbergs Svartvinbärssmak...såååå god!!! Prova!!! Blev genast min favorit )



Är dessutom mer eller mindre klar med julklappsinköpen!! Halleluja!!! Så nu väntar jag bara på att de sista ska komma med posten så man får slå in dom :) så skönt att slippa stressa runt nu i December!!
Men jag bara måste dela med mig om ett supersmarrigt middagsförslag som jag provat för första gången här hemma!! Fick inspiration av en gammal kollega som hade ätit detta och tänkte att det måste jag prova :) 

 Rispappersrullar

I min variant fyllde jag dessa rispappersrullar med hyvlad morot, tunna gurkstavar, stekt kyckling  och paprikastrimlor...sedan blandade jag en sås med creme fraich och sweet chili till barnen men vi vuxna doppade i enbart sweet chili. Så himla gott kan jag lova!! och enkelt!! Bara att blötlägga dessa rispapper och sedan fylla dem o rulla ihop sen klart :) Gjorde en nudelwok bredvid OM nån i familjen inte skulle gilla maten men den gick hem hos allihopa <3 Rullarna blev inte toksnygga direkt haha utan det krävs träning för att få det att se snyggt ut men gott blev det o det är ju det som är viktigast!!

Nu borde jag ha sovit för länge sen men har mycket som snurrar i huvudet just nu...både på ont o gott att man grubblar på allt möjligt...har iallafall haft min sista lediga onsdag idag för nästa vecka börjar jag 100% så får vi se hur det går...eftersom FK nekade mig 25% sjukskrivning i november fick jag lösa det med att ta föräldradagar o komp på onsdagarna för jag kände att jag behövde ett andrum i mitten av veckan för att orka med. Men nu ska jag prova i dec med heltid, som tur är blir det ett avbrott i jul med ledighet iallafall...så då får man vila batterierna.
Tyvärr blir det inte mycket vila batterier på helgerna i dec för det är nåt för det mesta...denna helgen är det Innebandysammandrag på lör så då "jobbar" man där 8-17 men på sön ska vi adventsmysa och baka pepparkakor iallafall :) Nästa helg då drar jag och barnen hem på julmarknad till mamma o pappa, vi lämnar julklappar o katter inför julen för annars ryms vi inte i bilen när vi åker hem till jul :P haha hunden tar ju upp hela bagaget och bilen är full med barn. Vill ju inte förstöra alla fina julklappar genom att pressa in dom i takboxen så då är det smidigt när vi tar en snabbtur dit och besöker Kajsa Kavats julmarknad som är en tradition <3 även syrran åker med oss upp.
Men herregud vad jag surrar...måste sova nu...klockan ringer 06 imorgonbitti...


Ha en fortsatt fin vecka <3 Kram på er och va rädd om er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Va kul att du vill lämna ett litet avtryck :)